Sunday 30 October 2011

" KAWAN KE LAWAN ?? "

Sebut pasal kawan...semua ada kawan kan..hebatlah manusia yg hidup tanpa kawan...
tapi kawan yang bagaimana??
BAIK
CERIA
PERIHATIN
MULIA
CARING
dan bermacam-macam lg..terlalu jelas kupasannya yang  mampu ditafsir dengan pemikiran yang positif..
Dulu kawan kini Lawan??...apa semua nih??.....memang dah diciptakan kawan untuk berlawan kew??
mungkin ini silap dan sonsang dari segi aspek pemikiran yg kurang normal...
Tapi mungkihkah benar..??...Atau hanya rekaan Sang Pujangga dengan lakonan propagandanya??
Mustahilkan..ade kawan menjadi lawan...itu itulah realiti duniawi yg semakin mengejar era mendiskriminasi antara satu sama lain.....sedih,perih.pedih....too sahaja yang mampu aku katakan dan luahkan dari sudut hina seorang hamba bergelar manusia.....
Kadang-kadang kala terlintas Mengapa??...Bagaimana??..benda seumpama ini boleh terjadi..??
mungkin inilah pentas tradisi yang hakiki...berzaman,berpuluh ratus tahun dahulu pon mungkin terjadi sebegini.....Aku pon tak mampu nak berfikir kenapa ada kawan sendiri ingin menjadi badi dalam kehidupan aku..mencaci,mengherdik,meludah,...sehingga aku sendiri tak mampu nak kongsi betapa buruk,hinanya manusia seumpama ni di Bumi mu Ya Rabbi......menangis air-mata darah pon tetap sama...dan telah pon terjadi....hishhhh!!...sangat keji kau wahai manusia yg hanya bertopengkan sejuta drama wayang kulit pada wajah hitammu....aku hanya manusia biasa tak mampu nak memberi balasan mahupon cacian ....hanya tuhan yg mempu mengadilinya....munkin aku salah...tapi tak mugkin akan salah selamanya.....walaupon kalian pergi terlalu jauh...tapi beringat ilmu bekalan aku pada kalian kekal hingga ke akhir hanya...tak perlulah somboh,bongkak,angkuh dengan hasil duniawi...mugkin aku terlalu jahil nak bercerita tentang agama tapi beringatlah sesunguhnya Tuhan itu maha adil...sekali hambanya yang menangis kerana cacian dan herdikan berdoa meminta bantuannaya semakin jelas terpancar umpama permata yg bersinar di sebalik gangsa.....

INGATLAH WAHAI KAWAN............................................

No comments:

Post a Comment