Sunday 6 November 2011

"QURBAN"

Terdengar sayup-sayup bergema Takbir Raya di pagi Aidiladha yang hening......sangat sejuk,badan tak henti-henti mengigil...dengan hujan yg renyai-renyai....sunyi sepi hanya kedengaran titisan hujan menghempas lantai bumi bi balik titian atap....Tiba-tiba aku dikejutkan dengan Alarm dekat Hanfhone aku...tepat jam 7.30am.........Tapi dengan badan aku yang sangat lesu...peh..letih ni....aku tak menghiraukan lansung bunyi2 disekeliling....aku terus menyambung lenaku sehingga aku dikejutkan dengan suara kanak-kanak kecil beri salam di teratak bujang ku....Baru aku sedar yang aku tak pergi menunaikan solat sunat Aidiladha.......Terasa sangat rugi....dahla terlepas solat...kempunan pulak nak tgk org sembelih Lembu/Kambing....hurmmmm nak buat macam mana dah nasib badan kot.....Bukan saja Raya Haji je terlepas....Raya Aidilfitri pon tak dapat..disebabkan kerja...camnilah manusia yang terlalu mengejar keindahan duniawi kan................

Sebut Pasal Hari Raya Qorban ni,membuatkan aku terfikir dengan begitu mendalam..apakah erti QURBAN dalam kehidupan aku skrg nih..??..Inilah yang ingin aku kongsikan dengan kalian semua...Aku mula terfikir dan cuba muhasabah diri aku,selama ini mana pergi semua tuntutan Ilahi kepada aku sebagai khalifahnya...mana pergi agama aku..mana pergi aspek-aspek kehidupan aku yang berlandaskan Islam....membuatkan aku tepuk dada dan terpana sejenakk......

Air mata aku tiba-tiba mengalir bukan kerana menagis tapi terasa Hiba dengan kehidupan aku skrg........(tiba-tiba tanpa aku sedari air mata berjujuran saat aku mencoretkan kata-kata dlm blog ni).........aku mula rasa inilah erti "QURBAN" yang sangat bermakna pada diriku....aku rasa dah sampai saatnya aku kembali ke Jalan yang diredhai Ilahi...mugkin terlalu berat untuk berubah secara drastik....tapi inilah tuntutan yang perlu didahulukan..mungkin aku terlalu Jahil bercerita tentang agama...Tapi tidak salah jika benda yang baik kita dahulukan...Aku akan cuba menempuh kehidupan baru ni..mungkin bermula dengan selangkah lama kelamaan aku mungkin berlari meninggalkan kekhilafan aku selama ni..................

No comments:

Post a Comment